Bernard Sychta
Bernard Sychta przyszedł na świat 21 marca 1907 r. w Puzdrowie w powiecie
kartuskim jako syn zamożnego rolnika i zarazem współwłaściciela cegielni Jana
i Anny z domu Karszny, pochodzącej z odległego o 12 km Potęgowa. Nazwisko Sychtów,
pisane też często w księgach parafialnych w bliższej kaszubskiemu oryginałowi
formie Zychta, pojawiło się w Puzdrowie wraz z dziadkiem Bernarda, Albrechtem,
który przybył tam z Gdańska, kupił gospodarstwo i założył rodzinę.
Od 1918 r. po skończeniu czteroletniej miejscowej szkoły powszechnej, uczęszcza
do gimnazjum miejskiego w Gdańsku, gdzie mieszka u krewnych ojca. W 1920 r. rodzice
przenoszą go do gimnazjum polskiego do Wejherowa. Tam w związku ze słabą
znajomością języka polskiego pierwszy rok musi powtarzać. Maturę zdaje w 1928
i zgodnie ze swym powołaniem dalszą edukację pobiera w seminarium duchownym
w Pelplinie, gdzie w grudniu 1932 r zostaje wyświęcony na księdza, a 1 stycznia
1933 roku obejmuje obowiązki wikariusza w Świeciu, gdzie m. in. powierzono mu
funkcję kapelana w miejscowym szpitalu i Zakładzie Psychiatrycznym.
Okazywane przy pełnieniu tej funkcji wyjątkowe podejście do chorych powoduje,
że w 1935 r. biskup chełmiński proponuje ks. Sychcie funkcję kapelana w Krajowym
Szpitalu Psychiatrycznym w Kocborowie koło Starogardu. Wiążące się z tym
samodzielne stanowisko kuratusa pozwala mu, prócz wywiązywania się ze związanych
z nim obowiązków, oddawać się twórczości literackiej, zgłębiania kultury
materialnej i duchowej Kaszub, a także dokształcaniu w dziedzinie psychiatrii.
Przez cały okres II wojny światowej ukrywa się przed Niemcami
poszukującymi go głównie za wydźwięk jego twórczości dramatycznej. Przez pierwsze
dwa lata znajduje schronienie w mieszkaniu przedwojennego ordynatora kocborowskiego
szpitala i swego przyjaciela, prof. Bilikiewicza, a po zajęciu jego mieszkania
przez Niemców, w kociewskiej wiosce Osie. W ukryciu nie pozostaje bezczynny,
wciąż zbiera materiały dotycząca języka kaszubskiego i gwary kociewskiej,
zwłaszcza, że znacznej części jego przedwojennych zbiorów nie udało się uchronić
przed Niemcami.
Po zakończeniu wojny wraca do pracy w Kocborowie. W związku
jednak ze zmianą podejścia władz do obecności duchownych w państwowych placówkach
nie pozostaje tam długo. Po uzyskaniu tytułu doktora filozofii na Uniwersytecie
Poznańskim w 1947 roku za pracę "Materialna kultura ludowa Borów Tucholskich na
tle etnografii kaszubskiej i kociewskiej" występuje do biskupa chełmińskiego
z prośbą o objęcie parafii w Kartuzach, by móc skuteczniej pracować nad Słownikiem
kaszubskim. Jednak o to samo probostwo wystąpił również jego starszy kolega i ks.
Sychta dowiedziawszy się o tym, swą prośbę wycofuje. Ostatecznie obejmuje
prestiżową parafię katedralną w Pelplinie i zostaje wykładowcą w miejscowym
seminarium.
W 1960 r. papież Jan XXIII przyznał mu tytuł "tajnego
szambelana papieskiego". W 1964 r. został mianowany kanonikiem kapituły katedralnej
w Chełmnie. Od 1969 r., za zgodą biskupa, poświęcił się całkowicie pracy
naukowej.
Pięć lat wcześniej zostaje kanonikiem gremialnym Kapituły
Katedralnej Chełmińskiej, co prócz osobistej satysfakcji przynosi mu również prawo
do tzw. "kanonii", czyli okazałego domu z ogrodem, gdzie w spokoju może kontynuować
dzieło swego życia, siedmiotomowy "Słownik gwar kaszubskich na tle kultury ludowej",
który ukazuje się stopniowo w druku w latach 1967-1976.
Poza tym, trudnym do przecenienia dla kaszubskiej i całej
słowiańskiej leksykografii dziełem, ks. dr Bernard Sychta jest autorem licznych
utworów scenicznych, poczynając od napisanej jeszcze w wejherowskim gimnazjum
"Szopki kaszubskiej", poprzez wystawioną przez uczniów Gimnazjum Polskiego
w Gdańsku w 1930 r. sztukę "We Gwiôzdka", aż po dziś dzień ciepło przyjmowane
przez publiczność komedie obyczajowe "Hanka sa żeni" i "Dzéwcza i miedza". Był
też autorem dramatów "Spiącé wojsko", "Przebudzenié", "Ostatniô gwiôzdka Mestwina"
i "Budzta spiącëch", którego to cały nakład został spalony na wejherowskim rynku
przez wkraczających w 1939 r do miasta hitlerowców.
Z początkowych kontaktów z Kociewiem w 1934 roku powstała
komedia "Duchy w klasztorze" pisana gwarą kociewską. Sztuka ta nie została
opublikowana i nie zachował się żaden jej egzemplarz, ponieważ autor na początku
okupacji zniszczył rękopis w obawie, by nie wpadł on w ręce wroga.
Podczas swego wieloletniego pobytu na Kociewiu napisał również
utwór "Wesele kociewskie"."Wesele kociewskie" to dramat przedstawiający obrządek
weselny na Kociewiu w połowie XIX wieku. Oparty wyłącznie na wynikach własnych
poszukiwań i badań autora wśród Kociewiaków. Właściwa akcja utworu jest tu w
zasadzie drugorzędna i służy jedynie naczelnemu celowi, którym jest ukazanie
wielorakich aspektów materialnej i duchowej kultury Kociewia. Temu samemu celowi
służy szczegółowy opis ubiorów wieśniaków, zamieszczony w oddzielnej części
przepisów, oraz liczne objaśnienia wyrazów kociewskich występujących w tekście
dramatu, na temat wierzeń i szeroko pojętej kultury duchowej, jak również
objaśnienia zwrotów frazeologicznych.
"Wesele kociewskie" to również zbiór autentycznych ludowych
melodii i pieśni oraz tańców, które wplecione w tekst utworu, mają szczególną
wartość etnograficzną. Sztuka zawiera 59 melodii 22 tańców, które umieszczone
w oddzielnej części dramatu, przedstawiają nuty i słowa pieśni występujących
w tekście. Natomiast odpowiednie partie tekstu opatrzone są szczegółowym opisem
poszczególnych tańców, z zaznaczeniem numeru tańca i melodii.
Biorąc to wszystko pod uwagę, jak również akcję dramatu,
do której wplecione zostały autentyczne wierzenia i zwyczaje ludowe oraz fakt,
że przedstawiony tu obrządek weselny odbywa się ściśle wedle dawnych kociewskich
zwyczajów, zrozumiemy wartość tego utworu jako etnograficznego dokumentu kultury
Kociewia.
Zafascynowany nadzwyczajną metaforycznością kociewskich
zagadek, zebrał ich 138, uporządkował tematycznie i wskazał na cechy specyficznie
kociewskie, jak również i te łączące je z zagadkami regionu Kaszub.
W utrwalaniu spuścizny tej społeczności zaznaczył się też
w szczególny sposób, pisząc u schyłku życia trzytomowe "Słownictwo kociewskie na
tle kultury ludowej"- największe osiągnięcie twórcze pośród dzieł dotyczących
regionu Kociewia. Warto również dodać, że prócz pasji leksykograficznych i
literackich ks. Sychta był także uzdolniony plastycznie, co potwierdzają
pozostawione przez niego liczne grafiki i obrazy. W malowanych przez siebie
pejzażach pragnął utrwalić piękno przyrody kaszubskiej. Inspirowany twórczością
Wyspiańskiego czynił to techniką pastelu. Wykonane przy pomocy piórka obrazy
prezentują działalność mesjańską Chrystusa. Dorobek malarski ks. Sychty zamyka się
liczbą około 60 obrazów.
Ksiądz doktor Bernard Sychta, "Piastun słowa", jak go nazywa
w poświęconej mu monografii ks. Jan Walkusz umiera 25 XI 1982 r. w Klinice
Gdańskiej Akademii Medycznej i zostaje pochowany w Pelplinie. Pozostawił
językoznawcom, ale chyba przede wszystkim swoim rodakom dzieło wielkie, zaklął
w swym Słowniku dziesiątki tysięcy żywych kaszubskich słów, spisanych we wszystkich
zakątkach naszej tatczëznë, znaczną część z nich ocalając od postępującego
zapomnienia i swej ukochanej mowie ojczystej tym dziełem, swą niesłychaną
pracowitością i zdolnościami wystawił wielki, niezniszczalny pomnik. W 1981 roku
otrzymał tytuł honoris causa Uniwersytetu Gdańskiego. Był członkiem Gdańskiego
Towarzystwa Naukowego. Został również honorowym członkiem Towarzystwa Miłośników
Ziemi Kociewskiej. Towarzystwo to oraz Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza
w Starogardzie Gdańskim wręczyło Bernardowi Sychcie 23 października 1980 roku medal,
który wybito dla uczczenia i upamiętnienia autora znaczącego dla regionu
kociewskiego - pierwszego Słownika gwary kociewskiej. Za wybitny wkład w rozwój
kultury pomorskiej otrzymał Medal Stolema i Order Stańczyka. Polska Akademia Nauk
przyznała mu Nagrodę im. Kazimierza Nitscha w zakresie językoznawstwa. Ponadto
został odznaczony Medalem Mikołaja Kopernika i Medalem im. Oskara Kolberga.
|
Dokumenty dotyczące życia i działalności Bernarda Sychty:
- Indeks - książka legitymacyjna L. 3449, 1945
- Zaświadczenie o uzyskaniu stopnia doktora filozofii nadanego przez Uniwersytet Poznański. 1945
- Zaproszenie GTN na obchody 10 rocznicy śmierci ks. dra B. Sychty. 1992
- Fotografie:
- fotografie Bernarda Sychty
- fotografie rodziców, ojca Jana i matki Anny
- fotografia z uroczystości pogrzebowej
- fotografie z uroczystości nadania szkole podstawowej im. B. Sychty
- fotografia z wystawy poświęconej B. Sychcie
Twórczość i opracowania Bernarda Sychty:
- Budzta spiących (fragment dramatu, druk z korektą)
- Szkódnica - nowela kaszubska, masz. z korektą
- Ubiór (opracowanie nt. Ubioru kaszubskiego)
- Kaszubskie grupy regionalne i lokalne - ich nazwy i wzajemny stosunek do siebie. rkps i masz. z korektą
Bernard Sychta - dwie mapy wykonane odręcznie:
- Mapa kaszubskich grup regionalnych, lokalnych i sąsiednich grup etnicznych
- Mapa topograficzna Kaszub i sąsiednich regionów
Opracowania Andrzeja Bukowskiego dotyczące twórczości Bermarda Sychty:
- Dzieła życia śp. Bernarda Sychty, masz.
- Dzieło życia Bernarda Sychty trwalsze od spiżu. W 75 lecie urodzin. masz., oraz ten sam tekst jako wyc. pras. z: "Dziennik Bałtycki", 1982 nr 46
- Listy Bernarda Sychty, (tekst adresowany do wydawn. "Nowa Książka"), rkps i masz.
- Nieznany utwór Bernarda Sychty, masz.
- Nowy tom wielkiego dzieła Bernarda Sychty, masz.
- Opinia o dorobku naukowym ks. dra Bernarda Sychty, masz.
- "Przebudzenie" dramat baśniowy w Wejherowie. wyc. pras. z: "IKP", 1948 nr 14
- Streszczenie referatu wygłoszonego w GTN na spotkaniu zorganiz. z okazji 10-lecia śmierci ks. Bernarda Sychty. 1992, masz.
Opracowania dotyczące twórczości Bermarda Sychty:
- Górnowicz Hubert: Omówienie "Słownika gwar kaszubskich na tle kultury ludowej" - Bernarda Sychty, 1964, masz.
- Kowalkowski A. F.: Za kulisami "Przebudzenia", wyc. pras. z: "IKP", 1948, nr 25
- Nadolny Anastazy: Ks. Bernard Sychta - duszpasterz, pisarz, uczony, wyc. pras. z: "Pielgrzym", 1992 nr 24
- Roppel Leon: Regionalny teatr kaszubski i Bernard Sychta, wyc. pras. z: "Rejsy", 1946/10
- Walkusz Jan: Ks. dr Bernard Sychta..., 1985, masz.
Korespondencja Bernarda Sychty. Korespondencja do Andrzeja Bukowskiego oraz ich opracowania:
- Listy Bernarda Sychty do Andrzeja Bukowskiego, 1937-1982, rkps, 112 listów
- Listy Bernarda Sychty 1937-1982, opracował Andrzej Bukowski, drukowane 1994
- Bukowski Andrzej: "Listy Bernarda Sychty 1937-1982" wersja redakcyjna, masz.
- Bukowski Andrzej: wstęp i przypisy do "Listów Bernarda Sychty", rkps, masz.
- Wykaz osób i instytucji, do których wysłano publikację Andrzeja Bukowskiego: "Listy Bernarda Sychty", rkps
Korespondencja Bernarda Sychty:
- Bukowski Andrzej, 1963-1983
- Rydzewska Nina, 1946 oraz zal.: Nina Rydzewska; "Wesele kaszubskie", wyc. pras. z "Wiatr od morza", bd., nr 1
- Redakcja "Arkony": ...do naczelnika, 1946, masz.
- Redakcja "Wiatru od Morza", 1946, masz.
Korespondencja Bernarda Sychty:
- Bukowski Andrzej, 1946-1964, odpis masz.
- Pniewska Romington Maria, 1945, odpis masz.
- Rydzewska Nina, 1946, odpis masz.
- Stępowski Janusz, 1946, odpis masz.
- Redakcja "Wiatru od Morza", 1946, odpis masz.
Korespondencja A. Bukowskiego dotycząca Bernarda Sychty:
- Bilikiewicz Tadeusz, 1937
- Borzyszkowski Józef, 1994
- Handke Kwiryna, 1994
- Kiedrowski W., 1994
- Kłopotek Grażyna, 1994
- Markiewicz Henryk, po 1994
- Pętlicka Wanda, 1994
- Taborska Hanna, 1994
- Treder Jerzy, 1994
- Sokołowski Janusz, Gierszewski Stanisław, 1981
Korespondencja A. Bukowskiego dotycząca Bernarda Sychty:
- Data Jan, 1994
- Sychta Stefania, 1988
- Waśkiewicz Andrzej k. 1991
- Dyrektor "Oddziału Gdańskiego Zakł. Nar. im. Ossol." 1988
- Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, 1981
Listy różne dotyczące Bernarda Sychty:
- Antoniów Zdzisław do Uniwersytetu Gdańskiego, 1994
- Orzechowski Kazimierz do Kom. Red. "Rocznika Gdańskiego", 1994
|
|